Både Feministiskt initiativ och Piratpartiet har redan, under valets första dagar, fått rapporter om att våra valsedlar behandlas som mindre värda. Valförrättare anser sig inte ha ansvar för att våra valsedlar ligger på plats, de får ligga på ett bord bredvid, de kanske slängs efter stängning, osv.
Det här är ju inte klokt! De som jobbar i förvalslokalerna skyller på att de inte har fått information och enligt en handläggare på Valmyndigheten finns det ingenting i vallagen som styr den här typen av detaljer. I F! skrev vi till berörda myndigheter för över en månad sedan och bad dem att upplysa sina valförrättare ordentligt. Vis av skadan från valet 2006 krävde vi ordentlig utbildning av alla. Vi fick försäkringar om att allt nu skulle gå rätt till.
Men icke. Det är tydligen så att man kan göra lite som man vill, åtminstone i förvalslokalerna. Lägga sedlar under bordet i stället för ovanpå, ställa något ivägen, kasta sedlar och fan vet vad.
Jag blir faktiskt heligt förbannad för här sliter vi dygnet runt som idioter för att få ut sedlar till så många ställen som möjligt och så möts vi av fördomar och förakt från den personal som är satt att upprätthålla demokratin!
Det är redan sanslöst illa ställt med demokratin när det gäller möjligheten för nya partier att ställa upp i val, här i Sverige. I många andra europeiska länder är det brukligt att om man blivit godkänd som parti, dvs. registrerad av landets valmyndighet, så är det sedan myndigheten som sköter resten, både tryckning och distribution.
Så borde det naturligtvis vara här också. Är ett parti godkänt för registrering så bör också de skattepengar som bekostar Valmyndighetens arbete komma nya partier till del. Det är en snudd på orimlig uppgift att få ut valsedlar i varenda buske i detta avlånga land. Valmyndigheten ska väl vara allas?
Det som nästan oroar mig mest är att det är knäpp tyst från de etablerade partierna. Ingen har reagerat. Ingen har mig veterligen uttalat sig. Här ser vi klara brott mot demokratiska rättigheter och de etablerade partierna är tysta som möss.
Egenintresset ljuger aldrig, säger man. Är det verkligen så illa?

May 23rd, 2009 at 7:52 pm
De är inte bara tysta. De kritiserar kritikerna. http://mariaferm.blogspot.com/2009/05/integriteten-maste-asidosattas-for-att.html
May 23rd, 2009 at 8:18 pm
Det är förskräckligt att valsystemet ser ut så här! Hela systemet är ju helt vrickat! Skandal för en så kallad demokati att man hindrar och gör det omöjligt för nya partier att deras röster ska räknas!!! Skämmas borde de andra partierna som låter detta fortgå år efter år och som inte skärper till systemet!
Gaahh, jag blir så förbannad och jag tänker rösta på Fi bara för att!
May 23rd, 2009 at 8:25 pm
Jäpp. Jag har röstat på dig idag. Valsedlarna låg på ett annat bord än de etablerade partiernas.
May 23rd, 2009 at 8:28 pm
Ja Gudrun, det är skamligt att detta skall pågå i Sverige. Det börjar likna en bananrepublik.
Jag har funderat, och jag undrar om man inte skulle inleda ett partiöverskridande samarbete mellan alla partier som inte får sina valsedlar upptryckta och utlagda av staten. En organisation som tar hjälp av något liknande volontärsystemet med onlinebokning som Piratpartiet har, och som hjälper till att lägga ut valsedlar och kontrollera oegentligheter i vallokalerna för alla partier som medverkar i samarbetet.
Även fast jag inte har mycket till övers för t.ex. Nationaldemokraternas politik, är jag beredd att försvara deras demokratiska rättigheter att gå till val utan att hindras av mygel och valfusk.
May 23rd, 2009 at 8:37 pm
Ja, jag tror nog att vi kan vara ganska säkra på att valfunktionärerna har någon bakgrund i etablerade partier eller åtminstone en stark tillhörighet…
Detta är ju ett ständigt återkommande problem för mindre partier och visar hur känslig vår demokrati är. Men det visar också att även de vi borde kunna ha förtroende för många gånger är, i all sin “duktighet”, korrupta.
Ett val – med all den ofta högtravande känsla vi omger det med – kan så enkelt korrumperas – vilka andra funktioner är då korrumperade? Titta bara på stiftelse-skandaler, hur många har vi inte sett genom åren? Etablerade medborgare som sitter och delar ut lägenhetskontrakt till nära och kära!
Jag har sagt det förut och riskerar bli tjatig; Sverige behöver manglas igenom en rejäl omgång av etiska samtal, på arbetsplatser, via kursanordnare, via TV och annan media – bekostat av regeringen och hanterat av riktiga proffs!
May 23rd, 2009 at 10:10 pm
I den förröstningslokal jag jobbar finns både Fi:s och Piratpartiets valsedlar i samma ställ som de andra partiernas. Eftersom Fi får min röst håller jag också ett extra öga.
May 23rd, 2009 at 10:50 pm
[...] Gudrun är förbannad. Me too. Det borde alla ni som ännu inte bestämt er också vara. Och alla ni som redan vet. Ja, vi alla som värnar rätten att välja fritt. [...]
May 23rd, 2009 at 11:08 pm
Bra skrivet Gudrun! Jag är själv aktiv i PP och blir synnerligen arg när jag läser om att valsedlar hanteras “dåligt”, inte bara våra utan alla andra partier som befinner sig utanför riksdagen. Jag kommer att köra runt till flera valställen och lägga ut/kontrollera valsedlar och ska banne mig hålla ett öga på övriga partiers valsedlar så de ligger där de ska.
Så jag kommer att anamma ditt förslag om tvärpolitskt samarbete med valsedlarna omedelbart!
Ha det gott.
May 23rd, 2009 at 11:09 pm
Uppmärksamhet har det fått, här ute på nätet. Men har inte åsett några större reaktioner, annat än det reportage SVT hade. Det hade nått fram till den, som förättade mitt val. Valsedlarna i ordning och på rätt plats, i stället bland de övriga.
May 23rd, 2009 at 11:42 pm
[...] maj 2009 · Inga kommentarer Frågan har äntligen blivit aktuell. Gudrun Schyman bloggar idag om valsedelshaveriet och undrar varför det är knäpptyst från de partier som har sitt på det torra. Mycket bra [...]
May 24th, 2009 at 1:10 am
Samma visa i år igen. Skandal är vad det är!
May 24th, 2009 at 10:02 am
[...] även Gudruns blogginlägg “Vem värnar demokratin?“. Skandal är det! Publicerat av billskogen Arkiverad i Feminism, Fi Inga kommentarer [...]
May 24th, 2009 at 11:34 am
[...] är som Gudrun Schyman väldigt ledsen över att det inte upplevts som naturligt att man inte slänger valsedlar — [...]
May 24th, 2009 at 12:06 pm
[...] valmyglet, där nu diskussionen är allvarlig och menad att kännas. Läs gärna och ta del av vad Gudrun Schyman (F!) skriver, deltag aktivt i debatten. Hur skall vi annars, göra våra röster [...]
May 24th, 2009 at 12:23 pm
Hej Gudrun,
Det är inte ofta jag håller med dig till 100% – men nu gör jag verkligen det.
mvh / Svante
May 24th, 2009 at 12:48 pm
Jag tror att det är patriarkatets fel. Dumma patriarkat!.
Dessutom så tror jag att alla män är djur
May 24th, 2009 at 12:50 pm
Jag håller med dig men det är lätt att lipa på denna sidan stängslet, jag syftar på sista delen om att de stora etablerade partierna inte reagerar. Jag undrar bara om du inte hade gjort samma sak om du var kvar på den sidan av stängslet där de stora partierna håller till, att hålla tyst alltså. Man vill ju gärna tro att man (jag gillar inte uttrycket “man” men skit samma) skulle göra det rätta och säga något men jag har svårt att tro att iaf jag skulle göra det.
May 24th, 2009 at 12:56 pm
Det här har ju pågått i många år, men under dessa år har du själv inte sagt ett pip om saken, fastän det knappast kan ha undgått dig. Men nu när ditt eget parti drabbas så kan du däremot t o m anklaga andra för att de inte gör någonting.
Tidigare har nämligen Sverigedemokraternas valsedlar mystiskt försvunnit från bord där de ska finnas utlagda, och det är knappast någon vidlyftig gissning att det är dina egna vänsterextremistiska vänner som ligger bakom det valsabotaget. Men det är klart, SD hör ju till “de onda” så de ska inte ens få ha sina rättigheter, och kan heller inte räkna med att någon av “de goda” ställer upp för dem.
Hade du sagt till om missförhållandena tidigare, och pekat på att demokratin satts ur spel, så hade du nu själv kunnat ha dina rättigheter och kunnat se att saker sköts som de ska.
Jag sade ifrån, men blev anklagad för att stödja rasister när jag värnade om vår demokrati. Jag blev också anklagad för att själv vara rasist. Skulle jag ställa upp för demokratin nu, så skulle jag troligen bli beskylld för att vara feminist, vilket kanske är ännu värre.
May 24th, 2009 at 1:23 pm
[...] för beteende, lever vi inte i ett demokratiskt samhälle? Gudrun Schyman har skrivit ett bra blogginlägg om [...]
May 24th, 2009 at 1:58 pm
Nånstans tycker jag att en valarbetare borde vara en person som är mycket mån om demokrati och rätten att rösta. Det rimmar väldigt illa i mina öron med att valarbetare faktiskt struntar i valsedlar från såna dom kanske inte gillar av personliga skäl.
Det där om att “jag håller inte med din åsikt, men skulle kunna dö för din rätt att säga den”, verkar inte gälla när det väl kommer till kritan.
May 24th, 2009 at 3:11 pm
Den här frågan kanske avviker en del från diskussionen men berör ändå ämnet.
Som inflyttad från Sveriges östra grannland så blev jag lite förvånad över hur röstningen går till här i landet. Nämligen att varje parti ska ha en egen lapp och som dessutom, i vissa fall, ska distribueras runtomkring landet av partiet själv till vallokalerna.
Frågan är hur det går med valhemligheten då man röstar på valsedlar som är knutna till ett visst parti (om man då inte ber om att få en blank sedel att rösta på)? Själv är jag van vid följande system: http://bit.ly/IMXPs där det bara finns en sorts valsedel på vilken man skriver ett nummer som motsvarar den kandidat man vill rösta på och sedan viker ihop sedeln innan den läggs i valurnan.
Kanske är jag jävig i denna fråga, men känns som det finska systemet är bättre på att behålla valhemligheten. I alla fall så sparar man en massa resurser då det inte behövs tryckas så sjuka mängder valsedlar som inte kan sparas till nästa val.
May 24th, 2009 at 4:19 pm
Hej Gudrun!
Detta vill jag värna om i en demokrati! Att alla ska ha lika stor rätt till sinnesfriden och tystnaden samt tillgänglighet till en naturupplevelse!
Läs länk och begrunda.
http://bloggar.lasarnasfria.nu/lindathepoet1hogakustenpoeten/
Hälsar
Linda Åberg – Höga Kusten Poeten.
May 24th, 2009 at 5:27 pm
Håller med. Tycker det borde vara en självklarhet att inte slänga någons valsedlar.
Valmyndighet åt alla.
@Mumin
Du kan ta in flera sedlar in till själva båset så ingen kan lista ut på vilket parti du röstar på.
May 24th, 2009 at 8:09 pm
[...] Schyman och opassande och Christian Engström och Rick Falkvinge och Sagor från [...]
May 24th, 2009 at 8:31 pm
[...] Gudryn Schyman är heligt förbannad: Jag blir faktiskt heligt förbannad för här sliter vi dygnet runt som idioter för att få ut sedlar till så många ställen som möjligt och så möts vi av fördomar och förakt från den personal som är satt att upprätthålla demokratin! [...]
May 24th, 2009 at 9:12 pm
Hur långt tillbaka ska vi kvinnor gå för att enas med burkorna som uppträder i Rosengård??
May 24th, 2009 at 10:48 pm
[...] dvs ligger undanskymda, slängs mm. Det gör mig utmattad och flyförbannad på en och samma gång. Läs Gudrun Schyman om detta här. Kommentarer [...]
May 24th, 2009 at 11:56 pm
[...] maj 2009 · Inga kommentarer Ikväll var det debatt mellan Gudrun Schyman (Fi), Christian Engström (pp) och vad han nu hette (såg ut som en “dörrvakt” om jag [...]
May 25th, 2009 at 1:52 am
“Vem värnar Demokratin” Ja det kan man ju fråga sig och du borde väl veta vid detta laget med tanke på att du en gång lurade väljare med hur tufft det var att betala skatt och sedan själv struntade i detta !?.
May 25th, 2009 at 7:08 am
[...] valsedlar slängts bort. Piratpartiet är dessutom inte ensamma om att utsättas för detta; både Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna utsätts för liknande behandling. När representanter för Piratpartiet [...]
May 25th, 2009 at 9:33 am
I Åstorp låg Piratpartiets valsedlar längre bort från de övrigas. Varken FI eller SD fanns i valstället alls.
May 25th, 2009 at 7:13 pm
Hmmm… = läst och begrundat inlägget och kommentarerna.
Ej alls så konstigt att det är som det är – enär det Wi kallar för demokrati också kan benämnas som åt hållet varande demo(n)krati, tyvärr tyvärr…
May 26th, 2009 at 1:13 am
F! är det absolut sista partiet jag skulle rösta på, skulle nog hellre rösta blankt ifall någon hade bränt alla valsedlar förutom F!:s
dessutom finns det väl en övrigt lapp där man kan fylla i själv för små obetydande partier som PP, F! & SD?
May 26th, 2009 at 2:38 pm
Där makten har rätt har rätten ingen makt. Att våra etablerade partier inte reagerar på valfusket – vad är problemet egentligen? Det är små problem för dem, verkar det – de reagerar inte på stora problem som arbete, offentlig sektorn, välfärden, demokratin, mänskliga rättigheter osv. Eller att en EU-parlamentariker skor sig på skattebetalarnas bekostnad och får mer i lön i månaden än jag tjänar på ett helt år. Eller att en arbetslös inte kan få sin a-kassa i flera månader så att han är tvungen att tiga mat från Frälsningsarmen. OSV. Du vet ju själv hur Feministiskt parti behandlas här i landet. Att vi fortfarande lever i gubbjävelsverige är väl ett faktum eller? Piratpartiet misstolkas likaså, SD likadant, allt som är nytt är misstänkt och egoismen är utbred företeelse.
May 26th, 2009 at 5:47 pm
som vän av demokratin blir man ledsen när man hör och läser om detta. demokrati, yttrandefrihet och organisationsfrihet är tydligen bara något på pappret men inte i verkligheten…
May 27th, 2009 at 3:06 am
Om du eller någon annan inom sfären hade ni diskuterat våran vapenexport. En export som fördubblades året efter invasionen i irak, en export som ökat 30-70% sedan dess.
May 27th, 2009 at 8:44 pm
Hejsan,
Röstade idag (visserligen inte på FI) men jag reagerade över att valsedlarna för Piratpartiet, Feministiskt initiativ samt Sverigedemokraterna inte fanns med i den ordinarie valsedelhållaren. Eller vad man nu ska kalla denna plastmojäng… Istället låg dom på ett bord bredvid. Detta gällde Majornas bibliotek i Göteborg…
Om någon går dit och röstar kan man väl fråga tycker jag…
/Per
May 27th, 2009 at 9:28 pm
Tycker Ni lika synd om Sverigedemokraterna?
May 31st, 2009 at 11:39 am
[...] Eftersom Feministiskt initiativs valsedlar smusslas undan i många vallokaler ber jag dig i demokratins namn sprida följande information. [...]
June 1st, 2009 at 3:01 pm
Att inte ens kunna hitta(undanhålla dessa minoritetspartiers valsedalar – ett direktiv från valmyndigheten?) valsedlarna eller exponera dem på rätt sätt är kanske en del av den etablerade blockmentaliteten inom de större partierna. Men bäva månde de! Inget parti är en självklarhet längre med tanke på F! och Piratpartiet, jag tror att framtiden kommer bära med sig fler partier som ger väljare ett variationsrikt partipolitiskt utbud, vilket vi behöver i Sverige. Tänk när alla sjuka, arbetslösa och utförsäkrade bildar ett parti tillsammans med pensionärer som blivit bestulna på sina pensioner och luggade på pensionshöjningar.
Det är rätt mycket människor! I HELA EU! Det ni!
June 1st, 2009 at 3:04 pm
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3231
Också något tankeväckande, ett politiskt experiment men det har redan gett lite resultat!
June 2nd, 2009 at 7:12 pm
[...] som ställer upp i valet och man kryssar helt enkelt för det man vill rösta på. Inga problem med valsedlar här, [...]