Jag läser i gårdagens Aftonblad (det är svårt att hinna med alla tidningar i valspurten) att Piratpartiets första namn på listan till EU-valet, Christian Engström, är rik. Så pass att han inte behövt lönearbeta sedan slutet på 90-talet. Han ägde ett dataföretag, sålde det när tiderna var goda och fick in nästan 13 miljoner. Han äger två hus.
Det får mig att fundera – vilka kriterier behöver uppfyllas för att ett nytt politiskt parti ska gå från noll och rakt in i ett parlamentet?
Jag ser ett mönster av förutsättningar;
1. Det ska vara en eller flera män i ledningen (Ny demokrati, Junilistan, Piratpartiet)
2. Man ska ha pengar (Ny demokrati hade näringslivet eller i alla fall Wachtmaister. Bert var inte barskrapad han heller. Junilistan hade tre erkända ekonomer, varav två från bankvärlden, Piratpartiet har en miljonär.)
3. Det ska handla om “mansfrågor” (företagarnas frihet, bankdirektörer som kan prata pengar, tekniknördar)
4. Man får medias gunst ( vilket underlättas av att det är män, att det finns tydligt förenklade frågeställningar och att det kan presenteras som en nyhet) .
Samtliga partier har det gemensamt att man avstått från traditionell organisering, med partimedlemmar som har demokratiskt inflytande över partiets utveckling och politik.
Är detta friskt nytänkande eller gammal patriarkal praktik i politisk tappning? Kortlivat har det i alla fall varit och det kan kanske vara intressant att reflektera över inför söndagens val. Du som vill bryta med traditionella maktmönster har ett långsiktigt hållbart alternativ.

June 4th, 2009 at 11:32 pm
Du pekar på flera viktiga aspekter, både vilka (vilken struktur) som “bryter igenom” och vilka frågor som “går hem”. Komplexa frågor, ala maktstrukturer eller min (fd?) hjärtefråga missbruk/socialpolitik verkar inte ha någon större plats i det offentliga rummet. Eller så är jag bara bitter.
Nåväl. Fortsätt nytänkandet du & “de dina” så kanske det händer nått till slut…
Allt gott och lycka till!
/M
June 4th, 2009 at 11:34 pm
[...] Detta blir ett bra uppsving för sista dagarnas valspurt. För Anna Svenssons fråga i SVD om varför det är så tyst om Feministiskt initiativ i medierna kan man ju bara instämma i. Schyman har en teori här. [...]
June 5th, 2009 at 12:05 am
Heja Gudrun! Jag röstar på dig!
June 5th, 2009 at 12:12 am
om christian hade varit christian hade “hennes” rikedom varit acceptabel?
populistisk eller radikal feminism gynnar ingen och urholkar ordets mening … det är inte direkt ketchup vi talar om här
June 5th, 2009 at 12:34 am
Måste tyvärr rätta dig lite där Gudrun.
Christians ekonomi har visst haft betydelse för hans möjligheter att avsätta tid för politiken. Men piratpartiet får idag runt 100.000 i månaden i smådonationer. Nog för att Christian säkert donerar lite till partiet, men den helt avgörande finansieringsbasen är medlemmarna.
Varifrån har du fått iden att piratpartiets medlemmar inte har inflytande över politiken? Samtliga snart 50.000 medlemmar har rösträtt på årsmötet, som tillsätter styrelse, ändrar i principprogram och stadgar, med mera. EU-kandidatlistan spikades på ett medlemsmöte där alla medlemmarna hade rösträtt. Visst är det sant att vi inte organiserar oss traditionellt, tex är ju våra årsmöten webbaserade, men det det är allmän och lika rösträtt som gäller.
Mansdominerat, ja. Varför det leder till framgång är intressant att spekulera i. Doch har vi trots den massiva mansdominansen faktiskt rätt jämställd styrelse och EU-lista (något man ju inte kan anklaga f! för…). Jag tror och hoppas på en utveckling mot ett jämställdare parti.
Så, bättre faktakoll nästa gång,
Mikael, partistyrelsen, piratpartiet
June 5th, 2009 at 1:16 am
Men du… Seriöst?
Går det bra för piratpartiet bara för att Christian har det gott ställt? Du tror det? Du tror att han har pungat ut pengar ur egen ficka för att få upp den här rörelsen?
Nej, du.. Läs på. Gör om gör rätt.
Besviken att du tror allt som står i aftonbladet.
June 5th, 2009 at 2:12 am
Ehm du är medveten om att piratpartiet troligtvis är Sveriges mest demokratiska parti va? Du är välkommen att surfa in på något PP möte (ja de hålls över internet) och följa debatten så kan vi komma tillbaks till punkt “fem” senare. Hela piratpartiet bygger på gräsrotsuppbyggnad och inte någon hierarkiskt partiuppbyggnad.
En liten kommentar för övrigt är att jag tycker det är viktigt att debatter feminism men då ni klagat på piratpartiet och endast ha en åsikt runt en fråga (vilket inte stämmer då programmet är oerhört bredare än så) så kanske ni själva skulle prova att bredda ert program lite mer än att alltid ta upp könsskillnaderna som världens enda problem (självklart lite överdrivet från min sida nu men hoppas meningen går fram).
June 5th, 2009 at 3:14 am
Man får väl se hur det blir, tanken är ju att Piratpartiet ska in och skaka om politikerna så att dom vaknar ur sin törnrosa sömn, och sniffar lite på verkligheten, och sen vaknar upp och börjar göra det dom ska göra, förvalta vårt land efter bästa förmåga åt det svenska folket(oavsett etnisk bakgrund), inte agera nickedockor åt USA-baserade företags lobbyister.
Om dom inte vill vakna, då får vi utveckla en helhetspolitik och utmana det korrumperade etablisimanget med S och M i spetsen på allvar.
Integritet, yttrandefrihet, budbärarimmunitet och rättssäkerhet är demokratins grundvalar, utan dessa blir samhället en diktatur, och är dessa grundvalar hotade genom S och M’s agerande de senaste åren på grund av deras håglöshet och lösaktiga beteende så fort företags-lobbyisterna börjar gnöla. Därför är Piratpartiet framgångsrikt, och så länge de etablerade fortsätter håna och förakta det svenska folkets vilja och demokratin, kommer PP att få fortsatta framgångar.
June 5th, 2009 at 6:57 am
Hej! Jag tycker det finns mycket som inte stämmer här, och jag är rädd för att du kommer att få hätskt mothugg. Det jag undrar över är mest varför du menar att pp:s medlemmar inte har demokratiskt inflytande över partiets utveckling och politik? Jag är inte medlem, men vad jag kan se utifrån så är det inflytandet istället högt.
Jag tycker att dina punkter passar bättre för de partier som verkligen gick in från 0, snarare än pp som tycks komma in vid sitt andra val, eller för den delen mp som kom in vid sitt tredje val, men som du inte nämner.
Vad gäller din punkt 2 så är det förstås en fördel om några har möjlighet att ägna sig åt politiken på heltid, vare sig det är för att man har pengar innan eller inte. När Aftonbladet gjorde en artikel om pp:s partiledare blev det istället något negativt att han *inte* hade pengar och rubriken blev “Lever på att tigga”!
June 5th, 2009 at 7:48 am
Du har en personlig blogg och jag tycker du är klok.
Ville bara säga det.
Min egen erfarenhet av vad som går att prata om i det svenska politiska klimatet är att förtrycket har ett enda syfte, det vet jag som markägare i Lappland. Förtryckets mål är att hålla några kvar i fattigdom så att deras röst inte kan höjas i parlamenten eller media. I Sverige är okunskap många gånger inte bristvaran som håller förtrycket om ryggen. Men däremot möjligheten att få höras där det gör skillnad.
För att bli politiker inom partipolitiken så måste du inordna dig i modellen för varje parti. Och för att göra pengar är det också nödvändigt att sälja sig…
Så visst är det solklart att den som har pengar också får gehör om den använder pengarna till att skapa utrymme i press och parlament…
Och visst är det manliga frågor som tar utrymmet, flykten från solidariteten med det levande på jorden kostar på…
Så jag tycker du har en poäng i ditt resonemang.
Och jag har själv en fråga – kommer du att agera för äganderätten, när du kommer ned till Bryssel? Kanske verkar konstigt, men jag funderar mycket över detta, skillnaden mellan mitt och ditt och vem som får bestämma över vems mark? Och hur…
Som nybyggarättling i Lappland så vet jag mycket som Sverige inte vill tala om. Och det kokar ned till frågan om det koloniala Sverige vill göra upp med sitt skumma förflutna. Jag menar då inte bara samerna utan alla jordbrukare i fjällen.
Så om äganderätten skulle bli en fråga för dig att fundera kring – Om en fattig bonde ska stå upp mot en rik stat för att freda sina marker – blir du lika upprörd inom landet som du skulle bli om det skedde i tredje världen?
UB
June 5th, 2009 at 8:43 am
Visst,
Och också så handlar det om att man ska syssla med populism och förenklade svar på komplicerade frågor. “Vi säger det alla tänker men ingen vågar säga: Det är deras fel” – ND, “EU Pamparna TAR DINA PENGAR” – JL, “Vill du fortsätta ladda ner gratis, rösta på oss” – PP. Så anses man vara en “frisk fläkt” mer än om man pratar om arbetsrätten.
June 5th, 2009 at 9:21 am
“Samtliga partier har det gemensamt att man avstått från traditionell organisering, med partimedlemmar som har demokratiskt inflytande över partiets utveckling och politik.”
Sluta. Piratpartiet är i högsta grad demokratiskt.
Men vad vet jag, jag är ju man och har därmed ingen rätt att leva.
June 5th, 2009 at 9:33 am
Men har inte du inkomstgaranti från riksdagen?
June 5th, 2009 at 11:19 am
[...] Läs därefter Schymans tankar om detta här Kommentarer (0) [...]
June 5th, 2009 at 11:42 am
Eller så kan man se det från en annan vinkel: Christian Engström har sedan han sålde sitt företag använt pengarna till att finansiera sitt ideella arbete för något han tror på och vurmar för. Även om du inte håller med Piratpartiet i sakfrågorna så måste du väl respektera engagemanget?
June 5th, 2009 at 12:49 pm
Jag har precis varit och röstat. Det fanns valsedlar för Sverigedemokraterna, Piratpartiet och så de gamla vanliga partierna med blomsymboler. Och så fanns det blanka sedlar som man kunde skriva på. Jag tog en sådan och skrev Feministiskt initiativ. Nu är jag nöjd. Nu tar jag fredag.
June 5th, 2009 at 2:25 pm
Hej Gudrun
Nja, jag har en kompis som gillar Piratpartiet.
Jag har haft sedan jag påbörjade min organisation 1998 dagliga intrång i mina anslutningar via telefon och Internet! Det har oftare varit statsmakter som brutit sig in i systemet med hjälp av statsmaktens Polis än andra mer privata intrång. Intrången har byggt upp förtal och mordhot (mordförsök) mig eftersom jag kallar mig Gud och Kyrkan ogillar andliga ledare som kallar sig Gud.
Kyrkan har däremot inte varit mitt främsta problem! Det främsta problemet för mig har varit personer vilka i avundsjuka fått reda på uppgifter om mig via andra!
Jag kan ifrågasätta Piratpartiets idé om copy men själva idén om att vi medborgare bör skyddas ifrån samhällets kameror och intrång stödjer jag!
Jag kan skriva följande: Min far Ulf Persson var tilltänkt ordförande för VPK före dig Gudrun och detta med min fars delaktighet i VPK har varit det främsta syftet till intrången i min e-post!
Jag har därför inte lika negativ syn på Piratpartiet som dig Gudrun! Jag vet däremot inte om Piratpartiet kommer att lyckas med någon form av Politik!
Kring mig är det helt tokigt sedan dataintrången 1998
Vi ska tro på citat om mig
Vi ska tro att jag förleder kristendomen
Vi ska tro att jag bluffar
Vi ska tro att jag är antikrist
osv..osv..osv…
Och detta för att statsmakter var i mina e-post och telefoner
Vänliga hälsningar från mig på Jobbet
Patrik Persson
Vänortsvägen 5 1:3
977 54 Luleå
skriv gärna till
patper-3@student.ltu.se
June 5th, 2009 at 3:15 pm
Johan, Schyman håller med i sakfrågorna. Precis som flera andra partier.
June 5th, 2009 at 7:31 pm
Hej Gudrun,
Märkte att länken till “Skicka Schyman till Bryssel är felaktig” på första sidan är felaktig.
June 5th, 2009 at 7:50 pm
PP världens mest demokratiska parti? Ja, för alla som har dator och internetuppkoppling ja.
Vilket utesluter ett stort antal kvinnor.
June 5th, 2009 at 8:35 pm
Meta har en god tanke där…!
June 5th, 2009 at 9:53 pm
“PP världens mest demokratiska parti? Ja, för alla som har dator och internetuppkoppling ja.
Vilket utesluter ett stort antal kvinnor.”
På samma vis som alla övriga partier stänger ute alla som inte har råd med bussbiljett / bilresa till partimötet.
Förstår inte heller varför just kvinnor skulle vara drabbade av att ej ha någon internetuppkoppling. Finns det något som tyder på detta som jag har missat? Bibliotek har ju bland annat gratis utlåning av både datorer och internetuppkoppling oavsett kön. Förstår inte ditt resonemang Meta.
June 5th, 2009 at 10:06 pm
[...] juni 2009 · Inga kommentarer Fullständigt lysande att Gudrun Schyman fick släppa i SVT Aktuellt att det är Benny Andersson från ABBA som stödjer henne med närmare [...]
June 5th, 2009 at 11:27 pm
Aahh, meta. lite gammal hederlig faktaförvanskning.
Kalle säger “att piratpartiet troligtvis är Sveriges mest demokratiska parti”…
Låt aldrig fakta stå ivägen för lite sensationalism.
Men vad vet jag, jag är ju man och har därmed ingen rätt att leva.
June 6th, 2009 at 12:13 am
Jag förstår inte varför du publicerar sådant här. Du håller med i sakfrågorna, men försöker smutskasta partiet. Varför? Du har allt att vinna på att alliera dig med oss. Vi står för demokrati och mänskliga rättigheter. Anledningen att vi inte reflekterat över fördelningen kvinnor-män i partiet är för att det är en ickefråga. Det är självklart att en kvinna och en man har lika mycket att säga till om. Våra två toppkandidater är en man och en kvinna. Dessa två har gjort mycket bra ifrån sig i debatter och ingen ifrågasätter deras kön! Feminism är inget vi är emot, snarare något som finns med utan att någon uttalat det.
June 6th, 2009 at 12:44 am
Johan; Jag tror du ser inlägget helt fel, det här är ingen smutskastning – vari skulle den bestå?
Gudrun gör ett antal noteringar, sammanställer dem och reflekterar över resultatet – det är väl inte att smutskasta? Jag blir väldigt förvånad måste jag säga och läser om texten flera gånger – var är smutskastningen?
Och vilka delar är så felaktiga att du måste bli upprörd, Johan?
Och varför skulle väljarna vilja ha ytterligare en allians…?
Piratpartiet är säkert bra men frågan är om man klarar sig i EU bland de riktiga hajarna om man blir upprörd och känner sig baktalade över en enkla reflektioner.
June 6th, 2009 at 12:54 am
Från en gammal vänsterledare är det inte en komplimang att bli förknippad med stora summor pengar. Det ser snarare ut som att Christian köpt väljarstöd med sina miljoner. Vidare likställs vi med Ny Demokrati, som fått ett ganska dåligt rykte iom Bert Karlssons jönseri. “Är detta friskt nytänkande eller gammal patriarkal praktik i politisk tappning?” Kan väl bara tolkas på ett sätt?
Jag är inte upprörd, bara förvånad att Gudrun väljer Piratpartiet som sin motståndare när det inte finns något att träta om.
Med allians menade jag att hon skulle kunna hålla med oss och driva vidare frågorna på sin egen linje med villkor för kvinnor.
June 6th, 2009 at 1:08 am
Grattis till miljonen!!
Träffade två män från Irak idag och jag trodde i början att det var två machokillar! Efter bara en liten pratstund fick jag höra att de var bögar och röstade på F! Shit vad jag kände mig fördomsfull!
June 6th, 2009 at 9:26 am
Mycket tänkvärt. Det är i varje fall Dig vi röstar på imorgon (utan dig är FI inte särskilt intressant faktiskt) !!!!
June 6th, 2009 at 12:37 pm
Sist jag kollade, kostade en dator + internetuppkoppling betydligt mer än en bussbiljett.
June 6th, 2009 at 11:27 pm
Men Johan, jag tror nog att du läser som satan läser bibeln här – det står faktiskt inte alls att ni är som Ny Demokrati utan det står:
“Det får mig att fundera – vilka kriterier behöver uppfyllas för att ett nytt politiskt parti ska gå från noll och rakt in i ett parlamentet?”
Sen radas det upp reflektioner. Eller hur?
Det går fortfarande inte att hitta något taskigt mot PP – nu är du lite överkänslig bara tycker jag,
Hallå – är det någon annan som kan hitta det elaka mot PP?
Allvarligt – politik är att vilja – då har man inte tid att sitta och försöka tolka in saker – man svarar på frågeställningen istället! Tycker PP någonting i detta… eller inte – det är det enda intressanta här, inte gnällande om att man känner sig “attackerad” eller nåt sånt. Ny Demokrati hade många invandrarfientliga sitt parti – har PP det tex. Här skall du istället se ett utmärkt tillfälle att deklarera er politik – för det är överlevnad för partiet – inte gnäll!